Čo čaká nového majiteľa po nadobudnutí nehnuteľnosti? - REALITNÉ SLUŽBY, s.r.o.

Uzatvorením kúpno-predajnej zmluvy a prebratím nehnuteľnosti sa proces jej kúpy ani zďaleka nekončí. Nového vlastníka čakajú ďalšie povinnosti, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou celého priebehu zaobstarávania bývania.

Povinností, ktoré vzniknú majiteľovi nehnuteľnosti hneď po kúpe, je hneď niekoľko. Väčšina z nich súvisí s administratívnymi náležitosťami, ktoré je nutné ohlásiť na príslušných úradoch, resp. inštitúciách. Kúpou nehnuteľnosti sa totiž nemení len vlastník. Zmeniť sa môže aj jeho adresa, daňové povinnosti a meno, na ktoré prechádzajú náklady spojené s chodom bytu alebo domu.

Spísanie preberacieho protokolu

Úlohou preberacieho protokolu je spísať presný stav, v akom bola predmetná nehnuteľnosť predaná a odovzdaná. Kým pri prenájme sa tento protokol zaoberá príslušenstvom, ktoré je súčasťou prenajatého priestoru, pri predaji má za cieľ zdokumentovať presný stav spotreby energií, aký je v čase výmeny vlastníka nehnuteľnosti zaznamenaný na vybraných meračoch. Tým sa predíde prípadným nezrovnalostiam v najbližšom vyúčtovaní za spotrebu energií.

Prihlásenie sa u správcu bytového domu

Preberací protokol splní úlohu aj pri prihlásení sa u správcu bytového domu. Tento krok je nutný len pri kúpe bytu. Prihlásenie dokonca vyplýva aj zo zákona, podľa ktorého sa kupujúci zaväzuje uzatvoriť zmluvu o výkone správy so správcom daného bytového domu. Urobiť sa tak odporúča ihneď po nadobudnutí vlastníctva. Nový majiteľ si so správcom rovno dohodne aj výšku zálohových platieb, ktorá sa vyráta v závislosti od počtu osôb žijúcich v byte.

Prihlásenie sa u dodávateľov energií

Náklady na energie idú hneď od prvého dňa po nadobudnutí nehnuteľnosti na konto nového majiteľa. Na to je potrebné ohlásiť zmenu odberateľa priamo u jednotlivých dodávateľov vody, plynu aj elektriny. Prihlásenie prebieha s bývalým majiteľom, ktorý sa z odberu energií v nehnuteľnosti odhlási. Hneď na to si dodávatelia zapíšu nového vlastníka, ktorému budú odber energií účtovať.

Ohlasovacia povinnosť k poplatkom za smeti

Na nového vlastníka prechádzajú aj poplatky za komunálny odpad. Na ohlasovaciu povinnosť má lehotu 30 dní odo dňa nadobudnutia nehnuteľnosti, pričom ohlásenie sa vykonáva vždy v meste alebo v obci, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Príslušný úrad potom vlastníkovi každý rok odošle podklady k úhrade jednorazového ročného poplatku za odvoz a likvidáciu smetí. 

Ohlasovacia povinnosť ku koncesionárskym poplatkom

Podobným prípadom je prehlásenie platiteľa koncesionárskych poplatkov. Táto zmena sa dá ohlásiť rovno na stránkach RTVS, prípadne prostredníctvom jej telefonických kontaktov. Povinnosť sa týka všetkých nových majiteľov nehnuteľností, v ktorých sa odoberá elektrina, a to bez ohľadu na to, či majiteľ služby RTVS využíva.

Zmena zápisu o trvalom pobyte

Ďalší krok nie je povinný, no pre lepšiu orientáciu pri rôznych právnych a administratívnych záležitostiach sa odporúča. Ide o zmenu adresy trvalého pobytu. Jej ohlásenie sa odporúča, ak bude majiteľ v predmetnej nehnuteľnosti riadne bývať. Zmenený trvalý pobyt sa nahlasuje na mestskom alebo obecnom úrade v lokalite, kde sa zaobstaraná nehnuteľnosť nachádza. So zmenou trvalého pobytu vznikajú ďalšie povinnosti a tou je vystavenie nového občianskeho preukazu a ohlásenie tejto zmeny v zdravotnej a v Sociálnej poisťovni.

Ohlásenie na daňovom úrade

S nadobudnutím novej nehnuteľnosti prichádza aj povinnosť platiť mestu alebo obci daň. Tú môže príslušný úrad vyrubiť len na základe daňového priznania k dani z nehnuteľnosti. Tomu predchádza ohlásenie nadobudnutia bytu alebo domu, na ktoré má nový vlastník 30 dní odo dňa, kedy bol povolený vklad nehnuteľnosti do katastra. Daňové priznanie však podá až do 31. januára nasledujúceho roka po roku, kedy bola nehnuteľnosť nadobudnutá.

 

Po kúpe nehnuteľnosti môže majiteľ pristúpiť aj k ďalším krokom, ktoré síce nie sú povinné, no určite splnia svoj účel. Týka sa to hlavne revízií, prípadne vykonania technickej inšpekcie, ktoré nám napovedia, v akom stave je zakúpená nehnuteľnosť.

 

Foto: www.shutterstock.com

REALITNÉ SLUŽBY, s.r.o.

Overený člen Združenia realitných kancelárií Slovenska

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.