Najčastejšie chyby pri predaji nehnuteľnosti
Predaj bytu alebo domu zahŕňa viacero krokov, ktoré sa spájajú s vytvorením ponuky, prípravou nehnuteľnosti či spísaním zmluvy. Pri každom z týchto krokov môže dôjsť k nejakej chybe, ktorá negatívne ovplyvní konečný výsledok, či už v neprospech nového majiteľa alebo predávajúceho.
Možných omylov, ktorých sa dá pri predávaní nehnuteľnosti dopustiť, je pomerne dosť. Kým niektoré sú iba ojedinelými prípadmi, iné sa neustále opakujú a dochádza k nim pri množstve realitných transakcií. Práve na tieto najčastejšie chyby upozorňujú analytici, realitní makléri aj samotní predávajúci, ktorí okúsili dopady týchto chýb na vlastnej koži.
1. Zle nastavená cena
Pri stanovení ceny môžu nastať 2 extrémy. Tým častejším je nadhodnotenie nehnuteľnosti, ktoré vyústi do stanovenia podstatne vyššej ceny, akou byt alebo dom disponuje. Predražená nehnuteľnosť si však nachádza kupca dosť ťažko, pričom záujemcovia sa do kúpy nehrnú ani v lokalitách so slabšou ponukou. V tom druhom prípade zas dochádza k podhodnoteniu. Ani znížená cena ale nemusí byť garanciou rýchleho predaja, pretože najlacnejšie byty a domy sú často podozrivé a kupujúci sa obávajú skrytých chýb.
Ako sa vyhnúť tejto chybe:
- podrobným prieskumom realitnej ponuky v danej lokalite
- žiadosťou o vypracovanie odborného znaleckého posudku
- oslovením realitnej kancelárie, ktorá pozná pomery na trhu
2. Nepripravená nehnuteľnosť
Cena je síce kľúčový, no zďaleka nie jediný faktor, ktorý predáva. V záplave reklám a ponúk zohráva stále dôležitejšiu úlohu aj prezentácia priestorov. Najvyššiu šancu na úspech majú čisté, poupratované a upravené objekty. Aj preto je záujem o nehnuteľnosti, v ktorých nie sú počas predaja vymaľované steny, čisté podlahy alebo upravené zariadenie jednotlivých izieb, dosť nízky. Častou chybou je aj nedostatočná alebo nekvalitná fotogaléria interiéru, ktorá je potrebná pri každej ponuke vkladanej na internet.
Ako sa vyhnúť tejto chybe:
- zaistením drobných rekonštrukcií
- poupratovaním a presvetlením izieb
- usporiadaním nábytku a doplnkov
- tvorbou fotogalérie z kvalitných snímok
3. Neprehľadná ponuka
V súvislosti s prezentáciou nehnuteľnosti na internete alebo v inzertných portáloch sa zvyknú predávajúci dopúšťať aj ďalších zásadných omylov. Jedným z nich je tvorba neprehľadnej ponuky. Tá má obsahovať presné údaje a parametre nehnuteľnosti, z ktorých záujemca jasne pochopí, o akú nehnuteľnosť sa jedná, aká je jej veľkosť, aký má pôdorys a aká je jej predajná cena. Každá z týchto informácií má byť súčasťou ponuky, pričom predávajúci by si mal dať pozor na to, aby ju podal zrozumiteľne a všetky údaje boli prehľadné a dobre čitateľné.
Ako sa vyhnúť tejto chybe:
- vytvorením jasnej a dobre čitateľnej ponuky
- zaznamenaním všetkých potrebných údajov
- zvýraznením najdôležitejších informácií
4. Všadeprítomná inzercia
Portálov a magazínov, kde sa dá predaj nehnuteľnosti inzerovať, je na trhu stále viac. S tým sa čoraz častejšie opakuje ďalšia veľká chyba. Mnohí majitelia pri inzercii vsádzajú na kvantitu a v snahe osloviť čo najviac záujemcov zverejňujú ponuku na mnohých portáloch. Prax však ukazuje, že všadeprítomná inzercia predaju nepomáha, práve naopak. Pre kupujúcich je to často signál, že nehnuteľnosť nie je kvalitná a majiteľovi sa ju nedarí predať napríklad kvôli jej nevyhovujúcemu stavu.
Ako sa vyhnúť tejto chybe:
- zverejnením ponuky len na niekoľkých miestach
- výberom najsledovanejších inzertných portálov
- prenechaním inzerovania na realitnú kanceláriu
Práve spolupráca s realitnou kanceláriou je riešením, ako sa pri predaji nehnuteľnosti vyhnúť chybám, nielen tým najčastejším. Realitný maklér sa postará o stanovenie reálnej ceny, tvorbu ponuky aj celú marketingovú stratégiu, ktorej výsledkom bude rýchly a výhodný predaj.
Zdroj foto: www.shutterstock.com